Pillangószelep, saválló pillangószelep
Pillangószelep karima közé építhető, pillangószelep kézikarral, saválló pillangószelep, hajtóműves pillangószelep.
A Szállítói ajánlatokban vagy javaslatokban szereplő termékek megfelelőségének ellenőrzése, hogy az adott körülmények között használható-e, a Vevő kötelezettsége és felelőssége. Raktári készlet pillangó szelep:
Raktári készlet pillangószelep olajra:
Általában a gumibéléses pillangó szelep beépítési hosszai:Pillangószelep segédtáblázat kiválasztáshoz
További elzáró szerelvények a honlapon:
Pillangószelep leírása:Amiért a szerelők kedvelik a pillangószelepeket:
Pillangószelep beépítése:
A gumizárású pillangószelepek mandzsettája úgy van kiképezve, hogy egyben karima tömítésként is szolgál. Ezért a pillangószelepek karimák közé történő befogásához nem kell külön tömítéseket tenni. A hegeszthető toldatos karimákat (DIN 2631, DIN 2632, DIN 2633) nem szabad úgy a csővezetékhez hegeszteni, hogy a pillangószelep csavarokkal be van fogva, mert a mandzsetta túlmelegedhet a hővezetés miatt. Ezért a helyes eljárás az, hogy csak ponthegesztéssel rögzítjük a karimákat – melyekhez előtte befogtuk csavarokkal a pillangószelepet. Ha a ponthegesztés helyesen rögzítette a karimákat, akkor kiszereljük a pillangószelepet. Ezt követően a karimákat körbe lehet hegeszteni. Miután a hegesztési varrat kihült, akkor beszerelhetjük a pillangószelepet a csavarok segítségével. A végén ellenőrizni kell, hogy az illeszkedések rendben vannak-e, illetve a pillangószelep nyitásával és zárásával is rendben müködik-e.
Pillangószelepek kiszerelése:
Először a csővezeték szakaszt le kell üríteni. Hajtóműves szerelvény esetén először a hajtóművet távolitjuk el a pillangószelepről, majd ezt követően a pilangószelepet karral zárt állásba hajtjuk. Lassan és óvatosan meglazitjuk a csavarokat. Miután meggyöződtünk arról, hogy nincs nyomás alatt a rendszer, akkor a csavarokat teljesen meglazítjuk és kivesszük a pillangószelepet. A csavarok kivételénél természetesen figyelni kell arra , hogy a pillangószelepet megfogjuk, mert különben kiesik a helyéről.
PILLANGÓSZELEP KARIMA KÖZÉ ÉPÍTHETŐ ( WAFER )PILLANGÓSZELEP MŰSZAKI JELLEMZŐK:A pillangószelep általános rendeltetésű ipari szerelvény. A csővezeték hossztengelyére merőlegesen és a forgástengelyhez excentrikusan elhelyezett tárcsa alakú záróelemmel, 90°-os elfordítással zár vagy nyit, közbenső állásban szabályoz. A tányér támasztását és mozgását végző tengelycsapra kúpos szegekkel van rögzítve. A ház tengelycsap felőli része fedéllel van lezárva, míg a tengely felőli része tömszelencével tömített. A fedéltömítés teflon, míg a tömszelence tömítés tisztagrafit tömítőgyűrűk. A pillangótányér tömörzárását biztosító ülékgyűrű profiljának megfelelően kialakított horonyba illeszkedik, megfogását a házhoz csavarokkal rögzíthető karimagyűrű biztosítja. A pillangószelep az áramlás mindkét irányába tömören zár, kis áramlási ellenállású. A tányéron a tömítő felület felrakó hegesztéssel van kialakítva. A pillangószelep perem nélküli konstrukció. Beépítése a csővezeték két karimája közé történik, rögzítve pedig az átmenő karimacsavarok meghúzásával van. A karimacsavarok meghúzása előtt a csővezeték karimája és a pillangószelep tömítőfelülete közé mindkét oldalra tömítő lemezt kell tenni és a karimacsavarokat ezután a biztos tömítésig meg kell húzni. A szelepek a karimák közé bármilyen állásban beszerelhetők. Lerakódásra hajlamos közegeknél azonban javasolt vízszintes helyzetű szeleptengellyel beépíteni a pillangószelepet. Az ülékgyűrű a tengely és a szeleptányér szétszerelése nélkül cserélhető. A pillangószelepek egyaránt működtethetők kézi karral, kézi működtetésű csigahajtással, elektromechanikus illetve pneumatikus hajtóművekkel. A pillangószelepeknél a folyadék közeg megengedhető maximális áramlási sebessége 4,5 m/s, gáz közeg esetében pedig 70 m/s. PILLANGÓSZELEP ALKALMAZÁSI TERÜLETEI:A pillangószelepek funkciójuknál fogva zárásra és nyitásra, valamint közbenső helyzetben korlátozottan szabályozásra is alkalmazhatók. ( Fojtásnál kavitáció léphet fel ezért erre figyelni kell.) Fő alkalmazási terület: vízelosztó rendszereknél, fűtő és víztisztító berendezéseknél, valamint olaj és szennyvízszállító berendezéseknél, gőz, szuszpenzió és bizonyos oldószereket szállító vezetékeknél, folyadékra, levegőre, gázra az ülék anyagától függően.
Pillangószelepek karima közé építhető (WAFER) változata a leggyakoribb társaságunknál.
PILLANGÓSZELEP ELEKTROMECHANIKUS HAJTÓMŰVEIFeladata az előírásoknak megfelelően terhelt szerelvények elzárása, illetve kinyitása. Minden típusú hajtómű meghajtására nagyteljesítményű, kapcsolható forgásirányú, egyfázisú motor szolgál. (220 V, 50 Hz) Hajtóművel történő szerelés előtt meg kell nézni a pillangószelepek maximális nyomásnál milyen nyítási forgatónyomatékot igényelnek. Ezt az értéket a hajtőműnek nyilvánvalóan tudnia kell, mert különben nem tud zárni-nyitni és leég az elektromotor. Minden típus végállás kapcsolókkal ellátott, amelyeket gyárilag 0 – 90° -ig terjedő tartományra állítanak. A hajóművek kikapcsolható kézi primer vezérléssel vannak felszerelve, tehát a szerelvényt addig nem lehet elektromos úton meghajtani, amíg a kézi működtetés bekapcsolt állapotban van. A beépített motorok túlmelegedés ellen védettek. Valamennyi típus tartós kenésű és bármilyen helyzetben beépíthető. A pillangószelep hajtómű házak por- és csepegő víztől védett kivitelűek (NEMA 4-es = IP 54-es védettség). Valamennyi típushoz egy optikai mutató tartozik, amely a kimenő tengely helyzetét mutatja. PILLANGÓSZELEPEK PNEUMATIKUS HAJTÓMŰVEIA pneumatikus hajtóműhengerek négy féle kialakításúak, Kétszeres hatású két dugattyúval, Kétszeres hatású egy dugattyúval, Visszaállító rugóval két dugattyúval, Visszaállító rugóval egy dugattyúval, A meghajtásokat rendesen 97° forgásszögre, megfordítható kivitelben szállítja a gyártó cég. A pontos forgásszög beállítása finom beállítókkal történik. A táplevegő max. nyomása 10 bar, a min. nyomása pedig 1,5 bar lehet. Menetes felerősítő furatok a kimenő tengely mindkét oldalán találhatók, sőt a kimenő tengelynél körben szimmetrikusan vannak elhelyezve, hogy a hajtómű a felfogó keretre 90 °-ként elfordítva is felfogható legyen. A hajtóművek önkenő csapágyazásúak, normál körülmények között nincs szükség pótlólagos kenésre. A lehető leghosszabb élettartam elérésére szűrt és olajozott táplevegőt kell használni. A rugó visszaállítós kivitelű hajtóműveknél (-SR tip.) a rugó a táplevegő kimaradásakor a szerelvényt nyitja, vagy zárja. Minden munkahengernél teljesen zárt, beépített csatornák pótolják a nehézkes, könnyen megsérülő külső vezetékeket. Pneumatikus vagy elektromágneses vezérlő szelepekkel is felszerelhetők, végállás kapcsolókkal is elláthatók.
PILLANGÓSZELEPEK MECHANIKUS HAJTÓMŰVEIA mechanikus kézi csigahajtómű egy csiga – csigakerék áttételen keresztül a kézi erőt fordulatszám csökkentésen keresztül nyomaték növelésre használja. A kézi erő a csigáról a csigakerékre adódik át, amelynek agya a szerelvény orsóját közvetlenül vagy egy kapcsoló segítségével fogadja be. A pontos 90°- os elfordulást ütközőcsavarok beállításával érhetjük el. Csigaházon kialakított mutatómű jelzi a pillangó szelep nyitott illetve zárt helyzetét.
Pillangószelep csoportosítás áttekintése:
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||